Pekka Kröger
23.1. - 10.2.2008
GALLERIA DIXISSÄ

Maisemamaalausteni perusteista

Olen kotiseutuni maisemien kuvaaja: maalaan suomalaista maisemaa. Kohteeni ovat näkymiä Hämeestä, etenkin Hämeenlinnasta, Vanajavedeltä ja Riihimäeltä, minulle tutuista paikoista.

Maalaukseni perustuvat tarkkaan luonnonhavaintoon, mutta kuvaamani paikat ovat harvoin tunnistettavissa. En maalaa aiheitteni topografisia muotokuvia, eivätkä teosteni nimet viittaa mihinkään tiettyyn paikkaan. Yritän löytää aiheesta sen ytimen, sen mikä siinä on yleispätevää
ja ajatonta.

Soudan usein järvelle tarkkailemaan auringonnousua tai -laskua. Aurinko ja sen heijastukset vedessä luovat omaleimaisen, uskomattoman kauniin värimaailmansa. Kauneuden kokemukseni ovat tuntemuksia äärettömyydestä ja ajattomuudesta. Mikään aamu tai ilta ei ole toisensa kaltainen ja aiheiden määrä on loputon.

En maalaa näkymiä vaan muistoja, jotka sisältävät omia tunteitani, elämyksiäni ja elämänkokemuksiani. Tauluni ovat kommunikaatiota inhimillisillä tunteilla. Haluan katsojan löytävän maalauksestani samanlaisen elämyksen, jonka hän on saanut omasta maisemastaan. Uskon, että esteettisen luonnonkokemuksen kautta ihmisen on myös mahdollista saada henkinen yhteys luontoon.

Teosteni tärkein elementti on väri. Kuvaan maalauksissani valon ja ilmakehän vaikutusta väreihin, erilaisia väri-ilmiöitä. Olen kiinnostunut siitä, miten kohteissani olevat värit käyttäytyvät erilaisissa valaistusolosuhteissa.

Käyttämäni maalausmenetelmä on nimeltään laseeraus- eli kuullotustekniikka. Teokseni koostuvat alusmaalauksesta ja useasta läpikuultavasta kuullotuskerroksesta, joista alimmaisten annetaan täysin kuivua ennen päällemaalausta. Nykyään yleisimmin käytetyssä kertamaalaus- eli alla prima-tekniikassa värit sekoitetaan valmiiksi paletilla, mutta laseerauksessa väri saadaan päällekkäisten värikerrosten tuloksena. Esimerkiksi paletilla sekoitetusta sinisestä ja punaisesta tulee tasainen violettiväri, kun taas punaisen päälle sivelty läpikuultava sininen antaa lopputulokseksi syvän ja eloisan värivaikutelman: syntyy optinen sekoitus jonka sävy vaihtelee katselukulman mukaan. Kuullotus myös voimistaa ja syventää jonkun värin yhtä sävyä ja saa sen hehkumaan, kuten akvarellistit tietävät.  Kuvieni alusmaalauksissa ja ensimmäisissä lasuureissa käytän akryylivärejä ja viimeiset kuullotukset sekä päällemaalauksen teen öljyväreillä.  Päällemaalauksessa käytän vaihtelevasti peittäviä ja läpikuultavia sävyjä, ja yritän samalla säilyttää teoksessani kertamaalausmenetelmään liittyvän eloisuuden ja tuoreuden.

Laseeraus on yksi perinteisistä maalausmenetelmistä. Vanhat mestarit, kuten Tizian tai Rembrandt, käyttivät laseeraustekniikkaa, ja varhaisrenessanssin taiteilijoiden maalaamien pyhimysten ja madonnien kirkkaat siniset ja punaiset värit ovat läpikuultavien päällekkäisten tempera- ja öljyvärikerrosten tulosta. 


Taiteilijan CV

Kuvaa klikkaamalla näet suurennoksen

launonen

launonen