Aulikki Nukala
17.2. – 7.3.2010 
GALLERIA DIXISSÄ

 

KOLMETOISTA VUODENAIKAA,
Galleria DIX 17.2 - 7.3. 2010

    Yleensä sanotaan että vuodenaikoja on neljä, mutta yhtä hyvin voisi ajatella,
että niitä on enemmän. Tämän näyttelyn teema on, että vuodenaikoja on kolmetoista. Niistä kolmastoista ei välttämättä toistu vuosittain, vaan se on poikkeuksellinen vuodenaika. Kuten se, että lumi sataa, kun luonto on vielä vihreää ja värikästä, tai se, että tulva ei tule keväällä, vaan syyssateiden jälkeen.
   
    Olen maalannut maisemaa vuosikymmenien ajan eri puolilla Suomea ja tutkinut valaistuksen, sään, kasvillisuuden, lumen ja värisävyjen muutoksia ja tunnelmia eri vuodenaikoina. Lähtökohtanani on ollut impressionismi.
Viime vuosina Japanin ja Kiinan matkoilla olen tutustunut luontokuvaukseen, jossa on toisenlainen perinne kuin länsimaissa. Vuosisatoja sitten maisemamaalausta Japanissa harjoittivat buddhalaisten luostarien munkit, joilta estetiikka levisi läpi maan. Pelkistetyt muodot ovat perustuneet kalligrafiasta peräisin olevaan sivellintekniikkaan. Luonnonkuvauksessa on ollut käytössä tussi- ja guassimaalaus sekä bambupaperi. Tässä näyttelyssä käytän näitä välineitä tavallisen akvarellimaalauksen ohella.
    Kiinnostavaa on ollut nähdä, miten Kiinan ja Japanin taiteesta erottuvat yksilölliset piirteet. Japanilaiset sumi-e maalarit ovat vuosisatojen aikana muotoilleet oman tyylinsä ja tämä yksinkertaista mustavalko ja harmaasävyjä käyttävä suuntaus kukoistaa eri muodoissaan edelleen .

     Maisemamaalaus on jotain muuta kuin sykkivään moderniin elämään tai kaupunkikulttuurikokemukseen perustuvaa kulutuspintaa.
Maisemamaalaus on antanut ja antaa ihmiselle tilaa hengittää. Sen myötä voi hakea harmonista yhteyttä luontoon ja omaan olemassaoloonsa.
Luontoestetiikan pohdiskelu ympäristöestetiikkana, osana ekofilosofiaa ja nykytaidetta on saanut tänä päivänä uudenlaista sisältöä ja merkityksiä, kun luontosuhdettamme on syytä tutkia juuriaan myöten.

5.2.2010 

Aulikki Nukala
taidemaalari
Helsinki

THIRTEEN SEASONS

Paintings in art gallery DIX    17.2-7.3.2010

It is usually said that there are four seasons, but there might be more. The theme of this exhibition is thirteen seasons. The thirteenth one is not realised every year; it is an exceptional season, like when it is snowing and nature is still green and colourful or when floods do not come in spring but in autumn.
I have painted landscapes for decades in many different places in Finland and examined the changes in light, weather, plants, snow, colours and feelings in different seasons. Impressionism has been the most important inspiration for me for a long time. In recent years, as I have travelled in China and Japan, I have seen paintings based on very different tradition than in the West. Centuries ago these paintings were made by monks in Buddhist monasteries. Their aesthetic visions spread over from there. The simplistic forms in the Far Eastern paintings result from special paintbrush- and calligraphy techniques. To portray nature, the painters have used solely ink, water colour and bamboo paper. In this exhibition, I make use of both of these materials and the Western methods of water colour.

It has been interesting for me to see how painters have developed distinctive personal characteristics in painting in Japan and China. For example the Japanese Sumi-e painters have developed simple black- and white styles that are still blooming and alive in different forms.

Landscape painting is something different from the pulsating urban life and consumer oriented culture. Painting landscapes creates space for breathing. One can find connection with nature and with one's own existence in it. Thinking about the aesthetics of nature as a part of environmental aesthetics, ecophilosophy and new art has new importance today, as we have major reasons to evaluate our relationship with nature.

5.2.2010                                                                                                                                                  Helsinki
Finland

 

TRETTON ÅRSTIDER                                    

Aulikki Nukala                                                                                                                                   Målningar i Galleri DIX  17.2-7.3 2010

Man brukar tala om fyra årstider. Men det är möjligt att de är flera till antalet. Temat för denna konstutställning är de tretton årstiderna.                                                                                           

Den trettonde årstiden återkommer inte årligen, utan är ett undantag - liksom möjligheten att det snöar medan naturen ännu är grön och färgrik, eller att översvämningarna inte inträffar på våren som vanligt, utan efter höstens regn.

Jag har målat landskap överallt i Finland i tiotals år och forskat ljusets, vädrets, växternas, snöns och färgernas förändringar under olika årstider. Mitt intresse har tidigare varit impressionism. Under senaste års resor till Kina och Japan har jag bekantat mig med landskapsmålningens tradition som skiljer sig från den västerländska. Denna stil utövades i århundraden av buddistiska munkar i klostren, och estetiken spreds över båda länderna. De enkla visuella formerna i målningarna är resultatet av den speciella tuschkalligrafi-tekniken. I Fjärran Östen har man använt endast bläck, guash och bambupapper som medel för att skildra naturen. I min utställning har jag använt mig av dessa samt vanliga akvarelltekniker. Det har också varit viktigt för mig att se hur olika konstnärers karaktäristiska maner kan urskiljas i japanskt och kinesiskt bläckmåleri. Som exempel har de Japanska Sumi-e målarna utvecklat sina egna speciella stilar, vars enkla svartvita format fortfarande blomstrar och lever vidare.                                                                                            
Att måla i naturen är någonting alldeles annat än att vara omgiven av den moderna, pulserande stadsmiljön och konsumentkulturen. Landskapsmåleriet ger åskådaren andningsrum. Genom att måla kan man söka harmoni med naturen och sin egen tillvaro. Att betrakta naturestetiken som en del av miljöestetiken, ekofilosofin och nutidskonsten är av ökande betydelse i dag, då vi har allt mera vägande skäl att undersöka vårt naturförhållande grundligt.

5.2.2010                                                                                                                                                       Helsingfors 

 

Aulikki Nukalan CV (PDF)

Kuvaa klikkaamalla näet suurennoksen