syksy 2014

ripatti

26.7. – 14.8.

Kari Ripatti
digigrafiaa

Lue lisää näyttelystä

Taiteilijan sivut

maire

16.8. – 4.9.

Maire Ruotsalainen
akvarelleja

Lue lisää näyttelystä

Taiteilijan sivut

kilpela

6.9. – 25.9.

Pirkko Salminen-Kilpelä
grafiikkaa

Einari Kilpelä
koruja

Lue lisää näyttelystä

Taiteilijoiden sivut

27.9. – 16.10.

Kaarina Helenius
maalauksia

Lue lisää näyttelystä

Taiteilijan sivut

18.10.-6.11.

Leena Airaksinen

Grafiikkaa

Lokakuun studiotaiteilija: Nastaran Nasir

sertti

8.-27.11.

Hong-Liu Sertti

Maalauksia

Lue lisää näyttelystä

Taiteilijan sivut

'

Marraskuun studiotaiteilija: Ulla Bomanson

Lue lisää näyttelystä

Taiteilijan sivut

29.11. - 21.12.

Valonkantajat

Touko Helenius, Pirkko Kilpelä, Nipa Nissinen ja Maire Ruotsalainen

Lue lisää näyttelystä

   

 

 

 Kari Ripatti 26.7. – 14.8.2014

Kutsun tekniikkaani digigrafiaksi, vaikka koen olevani maalari."Maalaan" tietokoneella. Värituubeinani käytän luonnosta ja ympäristöstä makroetäisyydeltä otettuja digikuvia. Tietokone on palettini ja siveltimeni. Yhdessä teoksessa saattaa olla paloja ja osia kymmenistä eri digikuvista, joita sävyttelen, muuntelen ja yhdistelen. Itse työskentely on kuin maalaamista - ajatuksissa olevan mielikuvan hakemista kokeilemalla, korjaamalla ja välistä alusta aloittamalla. Vältän tietoisesti valokuvamaisuutta (valokuvaa taidemuotona väheksymättä) enkä anna tietokoneen ohjata tekemistäni (tekniikan antamia mahdollisuuksia väheksymättä).

Maalauksina pidän kahtena viimeisenä vuotena tekemiäni töitä myös siinä mielessä, että suuressa koossa tulostan työstä vain yhden vedoksen. Se on siis uniikki siinä kuin maalauskin.

Tuotantoni on moniulotteista - joku voisi sanoa hajanaista. En halua lukkiutua mihinkään ismiin, en tahdo lokeroitua ja manerismia pelkään kuin näön menettämistä. En jaksa toistaa samaa teemaa. Itse tekeminen on minulle riemukas elämys - oli tuloksena sitten iloinen kuva, surullinen kuva, kaunis kuva tai sitten vaikka rumuuuden estetiikkaa. Tärkeintä minulle on, että koen tehdessäni elämyksiä ja vielä tärkeämpää jos voin välittää niitä katsojille.

Kaksi peruspiirrettä on leimaa-antavaa tuotannossani. Toisaalta mystiikka, salaperäisyys ja arvoituksellisuus - toisaalta yksinkertaisuus ja pelkistyneisyys. Nämä prinsiipit voivat olla yhdessä tai erikseen.

ripatti 2014sy/kari.ripatti.net.jpg ripatti

Maire Ruotsalainen 16.8.-4.9.2014

Kuvataiteilija Maire Ruotsalainen - tulkintoja herkkyydestä ja kauneudesta
Kuljen hetkessä tunnen luonnon voiman
herkän kosketuksen -
Värien monet melodiat
Silmäni väsyvät Kauneuteen
rajut liikkeet tarttuvat siveltimeen
.                
-Maire Ruotsalainen

Maire Ruotsalainen on vaasalainen kuvataiteilija, joka hakee innoituksensa useimmiten luonnosta, sen kauneudesta, herkkyydestä, värien villistä tanssista - ja monesti myös karuudesta, ovathan värikylläiset puistot ja karut tunturialueet  eräs hänen suurimmista inspiraation lähteistään.

Suurelta osin märkätekniikalla toteutettujen akvarellitöiden aiheina on usein kukan tai kasvin jokin yksityiskohta, joka kuvataiteilijan vitaalin ja voimakkaan, mutta samalla herkän tekniikan avulla piirtyy katsojan mieleen ehkä aavistuksen unenomaisena, mutta silti väkevän todellisena kokonaisuutena. On helppoa huomata, että moni taiteilijan töistä onkin maalattu luonnon keskellä, sillä kuvien elävyys ja valon ja varjon todenmukaisuus ylittävät tavanomaisen kokemuksen rajat.

Useat työt teen paikan päällä, värit ja tunnelmat tallentuvat parhaiten, pelkistäen, ottamalla vain oleellisen.

Maire Ruotsalaisen taiteessa vallalla onkin taianomainen realismin ja abstraktin leikki; viiva saattaa kadota taustaan vain tullakseen esiin entistä voimakkaampana. Taiteilija ei kuitenkaan aliarvioi katsojaa, vaan haastaa tämän luomaan oman merkityksensä maalauksen motiiville. Siksi Ruotsalaisen kuvataidetta voikin pitää yksilöllisenä, älykkäänä taiteena - se ylittää aina ja varmasti omat rajansa, jääden elämään kokijan mieleen vielä pitkäksi aikaa.

Taiteilijan elämää
Kuvataiteilija Maire Ruotsalainen on opiskellut kuvataidetta sekä Suomessa että ulkomailla, mm. Ruotsissa, Tanskassa ja Ranskassa. Lisäksi hän on itse opettanut akvarellimaalausta vuosien ajan.

Ruotsalaisen töitä on vuosien saatossa esitelty kymmenissä yksityis- ja yhteysnäyttelyissä ympäri Eurooppaa, m. Ruotsissa, Italiassa ja Ranskassa . Erityisesti Ranskassa hänen töitään on esitelty useampaankin otteeseen, viimeksi Art en Capital -salonkinäyttelyssä Pariisin Gran Palais:ssa vuonna 2011. Ruotsalainen on kutsuttu kyseiseen tapahtumaan nyt yhteensä kolme kertaa.

Maire Ruotsalainen on palkittu urallaan useaan otteeseen, mm. ranskalaisen Ecole de la Loiren tunnustus on suotu hänelle kolmesti. Arvostetun Ars Wasa -taidepalkinnon Ruotsalainen sai vuonna 2007.

Ruotsalaisen töitä löytyy useista yksityisistä ja julkisista kokoelmista, mm. Pohjanmaan Museossa, Huutoniemen Kirkossa, Vaasan Keskussairaalassa sekä ruotsalaisten SKAIS- ja HIFAB -taideyhdistysten kokoelmista.

Pirkko Salminen-Kilpelän ja Einari Kilpelän yhteisnäyttely

7.9. – 25.9.2014

Vielä virtaa..

Grafiikkaa ja koruja

 

Pirkko Salminen-Kilpelä

Vuodet vierivät, mutta nyt on myös aikaa miettiä menneitä ja tulevia. Ihminen ja sen mieli on aina yhtä arvoituksellisia. Siitä syystä tunnelmien kuvaaminen teoksissa on hyvin haastavaa. Myös töiden materiaalit antavat omat, usein rajalliset mahdollisuudet.

Tulevaan yhteisnäyttelyyn olen tehnyt grafiikkaa eri menetelmin, usein vain uniikkiteoksen verran. Aiheena on ollut pääosin ihminen, mutta mukana on myös mielen maisemia. Sekatekniikkateokseni ovat enimmäkseen carborundum + akvarelli pohjaisia. Olen kiitollinen, että vielä 80-vuotiaana on voimia luoda uutta ja antaa jotain muillekin.

 

Einari Kilpelä

Eläkkeelle jäämisen jälkeen oli ilo ja onni päästä akateemikko Bertel Gardbergin hyvään ja vaativaan oppiin. Olin kolme vuotta opissa, minkä jälkeen minulle myönnettiin erivapaudella jalometallialan ammattitutkinto.

Olen tehnyt pääasiassa koruja tähän näyttelyyn. Materiaalit ovat yleensä hopeaa, myös muita luonnon materiaalia on käytetty. Korut ovat unikkeja ja myös antiikki-vintage materiaa antaa oman jälkensä niihin. Lappilainen taustani heijastuu monissa teoksissani ja monet matkat Etelä- ja Väli-Amerikkaan näkyvät myös töissäni.

 

Kaarina Helenius 27.9. – 16.10.

Minun lapsuudessani luettiin paljon satuja. Oli hieno hetki kokoontua sisarusteni kanssa äidin vierelle istumaan ja kuuntelemaan. Osa saduista jäi hyvin mieleen ja haluan kuvata juuri niitä aiheita tässä taidenäyttelyssäni. Jostakin sadusta saattoi jäädä mieleen jokin tunnetila, toisesta taas itse satuhahmo. Välillä saatoin kuvitella, miten sadun päättymisen jälkeen tarina voisi jatkua.
Tähän näyttelyyn olen poiminut ajatuksiani saduista: Liisa Ihmemaassa, Lumikki, Keisarin uudet vaatteet, Punahilkka, Sammakkoprinssi.

Esimerkiksi Keisarin uudet vaatteet aiheisessa taulussa haluan kuvata ristiriitaa, jonka turhamaisuus sekä siitä johtuva häpeä aiheuttaa. Lumikki-satuun liittyvässä taulussani yksi kääpiöistä miettii turhautuneena alan vaihtoa pitkän kaivosuransa jälkeen. Punahilkka-satuun liittyvässä taulussa kuvaan pienen tytön kasvamista isoksi. Tyttö pohtii, onko hän jo tarpeeksi vahva, ettei sadun susi enää pelota.

Kuvaan satujen aiheita lapsuuden muistikuvieni perusteella, mutta nykysilmin nähtyinä. Tekniikkani on öljyväri kankaalle.

Marraskuun studiotaiteilija: Ulla Bomanson

purppurat, roosat
kuin tähdet, välähtävät
tummuvaan iltaan

Mimi ja Pierrot ovat vaeltaneet kuvissani tällä pienellä planeetallamme jo liki 30 vuotta. Matkallaan he ovat kohdanneet elämän kauneuden, ilon ja huumorin. Myös suru, pelko ja pettymys ovat tulleet heille tutuksi. Toivoa ja löytämisen iloa Mimi ja Pierrot eivät ole vastatuulessakaan kokonaan kadottaneet.

Innokkaina kuin lapset Mimi ja Pierrot tutkivat maailmaa. Heidät valtaa suuri ihmetys.He huomaavat kuinka kaunis maailma on.Meri, vuoret, puut, pellot ja kukat valloittavat heidän silmänsä. Aurinko ja tuuli hellivät heidän ihoaan, makea vuorten hunaja ja lähteen vesi heidän huuliaan. Hämärässä kirkossa he sytyttävät tuohuksen Neitsyt Marian kuvan edessä ja pyytävät lohtua ja jotain järkeä tähän mielettömään maailmaan.

Samaa kauneutta jota Mimi ja Pierrot löysivät maailmasta, he löysivät myös ihmisistä ja heidän välisistä suhteistaan. Ystävyyden merkitys valkeni heille kaikessa syvyydessään ja he tunsivat olevansa äärettömän rikkaita ja onnekkaita.

Uusissa kuvissani Mimi ja Pierrot jatkavat vaellustaan elämän näyttämöllä. Matka on välillä raskas. Pilvet liikkuvat kevyesti tuulten puhaltamina, mutta Mimin ja Pierrotin askel painaa.
ONNEKSI on värien kirjo ja voima. Syvänsininen, punainen, turkoosi ja vihreä ja taivaansini ja roosa.
Löydettyään PUNAISET KENGÄT Mimin ja Pierrotin matka jatkuu kuin tanssi marraskuun koleudessa ja pimeydessä. He vaeltavat luottavaisina eteenpäin kohti uusia, arvaamattomia näkymiä ja kokemuksia. Tuuli yltyy, verhot heilahtavat, elämä kutsuu….

 

Riihimäellä 1.11.2014
Ulla Bomanson

8.-27.11.

Hong-Liu Sertti

Lintu - metsä - järvi
bird - forest - lake

Maalaukset yhdistävät perinteistä kiinalaista maalausta moderniin taiteeseen.
Paintings combine traditional Chinese painting with contemporary art.

www.HLSart.fi

sertti

 

Bird Forest Lake

Sponsored by Taiteen Edistämiskeskus

 

Theme: Bird,  Lake and  Forest - To the depth of life

      • Bird-Complete freedom
      • Lake-Deep silence
      • Forest-Inspiration and creation

 

Examples of  the idea of paintings :

  • Silence,  in the movement of a flock of birds flying over a mirror-like lake
  • Law of Nature, leaves flutter back to the mother earth; birds fly and disappear
  • Inspiration,  like a ray of bright sunlight penetrating the dark and mysterious forest; like a bird shooting through the thickness of leaves towards the sun

Techniques: combining elements of traditional Chinese painting with contemporary art.

In the present world people are seeking happiness and fulfillment from the outside material world. But despite of the highly developed material richness, people are not happy and conflicts are everywhere. I have reflected that the real peace and happiness comes from inside.  It is time that we human beings get reconnected to our core and to our root--the nature.

Bearing in mind of this reflection, I am planning a painting exhibition in Gallery Dix in 2014. With Bird representing complete freedom; Lake, deep silence and Forest, inspiration and creation, my paintings are to awaken people to find their way home, a home of peace, creativity and freedom.  We all dream of  flying like a bird.  Even though we have no wings,  we still can live freely like a bird with no fears and limitations.

My background of rich Chinese culture and comprehensive art education gives me an unexhausting resource to express myself.  The Finnish art style of simplicity and the beautiful Finnish nature gives me the fertile soil for my art to flourish. When I came to Finland in 2004, I have a clear picture in my mind  that with the graceful resources of these two cultures, my art will be blossoming and reach the hearts of people from all cultures. During all these years, I keep on nurturing this dream and carry on my art exploration and experiment with full dedication. Every year I take part in domestic and international exhibitions with my innovative new works.

For years birds have been my inspiration for freedom and I have created series of exhibitions themed with birds. In the many years to come, birds will continue to be the center of my works.

In my art work, the key elements are: traditional Chinese techniques of expression, Chinese calligraphy,  rice paper on board, Chinese seal cutting, spontaneous creation,  experimenting on modern colours.

Traditionally in Chinese painting, seal cutting has been red-coloured and only used after the painting is finished as a garniture.  In my works, it has become a key element in the  composition of the work. It is an innovation that my seal cuttings are meaningful poems which resonate with other elements in the  painting.   The colour and the calligraphy of  my seal paint are created with a comprehensive view of the whole work.

 

29.11. - 21.12.2014
Valonkantajat

Taiteilijat : Touko Helenius, Pirkko Kilpelä, Nipa Nissinen ja Maire Ruotsalainen

Marras- joulukuussa, pimeimpänä aikana tarvitsemme valoa. Nämä neljä taiteilijaa tekevät kukin omalla tekniikallaan valon läsnäolevaksi. Touko Helenius maalaa myös Etelä-Ranskassa, jossa valo on aivan erilainen kuin Suomessa. Pirkko Kilpelän maalauksissa valo on voimakas ja syvällinen. Nipa Nissisen pronssiveistokset taittavat valon eri pinnoista ja sävyistä muodoksi. Maire Ruotsalainen maalaa akvarellinsa usein ulkona, jossa värit, valo ja tunnelma tallentuvat parhaiten, pelkistäen, ottamalla vain oleellisen.